De wintertijd is ingegaan, wat nu?

Voor de regio’s Midden en Zuid is school alweer een week begonnen, maar voor regio Noord is de herfstvakantie nu pas ten einde gekomen. Iedereen moet weer naar school, maar dat is natuurlijk wel even wennen na een lekkere vrije week. De wintertijd is afgelopen nacht ingegaan, dus gelukkig hebben we een uurtje langer kunnen slapen. Dit betekent tegelijkertijd dat het ook een uur vroeger donker wordt. Dat is dan wel wat minder. Wat moet je weten nu de herfstvakantie is afgelopen? En wat zijn nou eigenlijk de nadelen en voordelen van de wintertijd?

Vroeger licht en vroeger donker
Doordat de klok een uur achteruit is gegaan, wordt het vroeger licht en vroeger donker. Vroeger licht vinden wij wel fijn, dat betekent namelijk wat makkelijker wakker worden en in het licht naar school fietsen. Vroeger donker vinden we daarentegen wat minder… Je wordt sneller moe en de dagen lijken korter. Maar hoe overleef je dit eigenlijk? Hieronder geven wij je wat tips:
– Doe als je wakker wordt direct je gordijnen open en zorg voor veel licht. Op deze manier ben je gelijk wakker en klaar voor de dag. Dit zal helpen om je wintertijd jetlag te verminderen.

– Zorg daarentegen ’s avonds voor zo min mogelijk licht. Zet bijvoorbeeld de lampen op dimstand en kijk niet te lang tv. Hierdoor maakt je lichaam de stof melatonine aan, die je helpt om in slaap te vallen.

– Ook voldoende beweging is heel belangrijk. Sporten is heel gezond, denk bijvoorbeeld aan voetbal, hockey of dansen. Zit je niet op een sport? Dan kan je bijvoorbeeld in het weekend een lange wandeling in het bos maken. Hierdoor ben je in beweging en haal je gelijk een frisse neus.

School en de wintertijd
De wintertijd heeft natuurlijk ook effect op jouw schoolprestaties! Je moet ’s avonds bijvoorbeeld niet te lang doorgaan met leren of huiswerk maken. Hierdoor zal je namelijk de volgende dag amper uit je bed komen en op school de hele tijd in slaap vallen. Dat moeten we natuurlijk niet hebben! Ook voor schooldagen hebben we daarom wat tips:
– Ga op tijd naar bed, het liefst elke avond rond dezelfde tijd, en zet je wekker ’s ochtends ook om dezelfde tijd. Hierdoor zal je een ritme krijgen waardoor je overdag minder snel moe zult worden.

– Begin op tijd met je huis- en leerwerk. Ook dit is heel belangrijk! Maak bijvoorbeeld een weekplanning met wanneer je wat gaat doen. Dit is heel erg handig.

Wat vind jij van de wintertijd? Vind je het juist fijn of niet? Laat het ons weten in de reacties!

halloween-2870607_1920mihai-surdu