Nieuwe regels voor YouTubers met de Social Code

Het Commissariaat van de Media heeft samen met een groep YouTubers de Social Code bedacht. Dit is een gedragscode waarin staat dat YouTubers voortaan moeten vermelden als ze betaald krijgen om reclame te maken. Hiermee willen ze duidelijkheid geven voor hun kijkers en ouders, maar ook voor bedrijven. Wat het precies is lees je hieronder!

Wat houdt de code in?
Als YouTubers in een video betaald zijn om reclame maken voor een product of bedrijf dan laten ze aan het begin van hun video een zin zien. In deze zin staat dat er in de video reclame wordt gemaakt. Ze kunnen het ook tijdens de video laten zien. Ook in de beschrijving van de video zal te zien zijn dat het gaat over een gesponsorde video. Daarnaast zal het ook vermeld worden als ze een product gratis of met korting gekregen hebben of als ze het gewoon zelf gekocht hebben. Op de website van de Social Code vind je meer informatie over de regels.

Welke YouTubers doen hier al aan mee?
Niet elke YouTuber hoeft hier verplicht aan mee te doen. Je kan je als YouTuber vrijwillig aansluiten. Onder andere Furtjuh, Meisje Djamila, Prankster, Dylan Haegens en Teske de Schepper hebben zich al aangesloten. Zij hebben ook geholpen met het opstellen van deze gedragscode.

Video’s over de Social Code
Een aantal YouTubers hebben ook een video gemaakt over de code. Denk bijvoorbeeld aan Vet Gezellig. Saske en Alwin leggen in hun video uit hoe de Social Code tot stand is gekomen en wat het inhoudt. Heb je de video nog niet gezien? Kijk hem hieronder!

Wat vind jij van de Social Code? Laat het ons weten in de reacties!

famke-louise2bas2