Sluikreclame op YouTube, Do or Die?

Afgelopen week was YouTube in het nieuws. Sluikreclames in vlogs worden verboden. Deze regel gaat gelden voor video’s met kijkers tot 12 jaar. Het Commissariaat voor de Media heeft dit besloten nadat er nieuwe Europese regels zijn gekomen. YouTubers kunnen nu nog geen boete krijgen voor sluikreclame, dus het commissariaat hoopt dat de YouTubers zelf gaan opletten wanneer ze sluikreclame gebruiken.

Ehm.. sluikreclame?
Sluikreclame is reclame waarbij je niet echt door hebt dat het om reclame gaat. Bijvoorbeeld bij de soap Goede Tijden Slechte Tijden. Hier eten ze heel vaak zakjes Haribo snoep. Wanneer jouw favoriete acteur dit eet, denk jij misschien: ‘Dat snoep wil ik ook!’. Dit gebeurt ook op YouTube, maar er wordt vaak niet duidelijk aangegeven wanneer het om sluikreclame gaat en de YouTuber er dus ook voor betaald krijgt om een bepaald snoepje aan te prijzen of te eten. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat de YouTuber het snoep gewoon eet zonder dat hij of zij ervoor betaald krijgt. Ook is het moeilijk voor de YouTubers om de leeftijdgrens te bepalen. Welke filmpjes worden bekeken door kinderen onder de twaalf jaar? Zoals je leest is het dus erg moeilijk om hier een grens te trekken.

Reactie
Wanneer je een filmpje maakt, maar dus niet aangeeft dat de video gesponsord is of je hiervoor betaald krijgt, kan er een boete worden opgelegd. Alwin en Saske van het kanaal Vet Gezellig hebben een leuke video als reactie op het nieuws gemaakt. Zij hebben een filmpje geplaatst van hun alledaagse leven maar dan met alle logo’s en reclame verborgen. Check de video hieronder.

Wat is jouw mening over sluikreclame? Laat het weten in de reacties!


Heb je nog geen tickets voor VEED festival 2017? Bestel die dan NU hier.

Verafoto3